Suomella on pitkät perinteet legendaarisissa musiikkifestivaaleissa. Provinssirock juhli edellisenä kesänä neljäkymmentävuotista taivaltaan, kun taas Ilosaarirock on perustettu jo vuonna 1970. Suomalaiset musiikkijuhlat eivät iältään jää junioireiksi yhdysvaltalaisista ja eurooppalaisista esikuvistaan ja ne ovat osoittautuneet esikuviaan huomattavasti kestävämmiksi. Viimeisten kymmenen vuoden aikana Suomen festivaalikenttä on laajentunut huomattavasti ja tänne on syntynyt uusia, erilaisille väestö- ja kulutusryhmille suunnattuja, festivaaleja.
Muuttuva musiikkimaku, muuttuvat festivaalit
YLE Uutiset raportoi sukupolvien välisestä musiikkimakukuilusta. Kun aikaisemmat sukupolvet ovat nauttineet rock-musiikista ja nyt keski-ikäistyvät vielä pitävät kiinni hevi-musiikista, nuoret nauttivat useimmiten tietokoneella luodusta musiikista oli se sitten elektroa sen eri muodoissa. Suurimpana suosikkina EDM eli elektroninen tanssimusiikki tai elektroniseen musiikkiin perustuva pop-musiikki tai sämplien ja biittien päälle rakentuva rap-musiikki. Tämä tietenkin heijastuu musiikkifestivaalien tarjonnassa. Aikalaiskuvauksissa vaihtoehtoiset ja kapinalliset Ruisrokit ja Provinssit ovat nykyään vanhemman väen tai koko kansan juhlia, kun sellaiset festivaalit kuin elektronisen musiikin festivaali Weekend tai hipsterikansan pop-musiikkifestivaalit Flow ja Sideways ovat vieneet trendikkyyden manttelin vanhemmilta festivaaleilta. Vanhempien festivaalien on täytynyt sopeutua tähän. Kun vuonna 1971 Ruisrockin pääesiintyjissä oli sellaisia legendaarisia rock-yhtyeitä kuin Kinks ja Jeff Beck Group, vuoden 2019 pääesiintyjät olivat elektronisen musiikin guru Diplo ja poplaulaja Rita Ora. Kaikki perinteiset festivaalit eivät kuitenkaan ole muuttaneet linjaansa. Kun vuonna 1982 Provinssirockin pääesiintyjä on ollut rockin historiankirjojen vakuuttava luku New Order, vuonna 2019 he ovat jatkaneet samalla linjalla tai jopa koventaneet linjaansa ja lukuisten ulkomaalaisten esiintyjien joukossa on sellaisia nimiä kuin Behemoth ja Lamb of God.
Festivaalit itsessään konseptina ovat kuitenkin keski-ikäistyneet ja tämä näkyy uusien festivaalien urbanisoitumisessa: Weekend, Sideways ja Flow järjestetään kaupungin keskustassa. Miksi kärsiä kolme päivää teltassa, jos ei ole pakko? Trenditietoisille festivaalit tarjoava kokonaisvaltaisen elämyksen, johon musiikin ja kaverien kanssa hengailun lisäksi enenevässä määrin kuuluvat myös aterioiminen parhaimpien ravintoloiden festivaalin aikaisten pop-up -pisteiden luona, ja alkoholilainsäädännön liennytyksen myötä, parhaimpien drinkkien ja viinien nauttiminen lempimusiikin tahdissa. Ja mikäpä sen parempaa?
Haaveissa kaikkien aikojen keikka
Joitain vuosia sitten suomalainen vielä teini-ikäinen poika päätti ryhtyä promoottoriksi eli tapahtuman järjestäjäksi. Hän murehti rock- ja metallimusiikin tuolloin alhaista tilaa ja päätti tehdä asialle jotain. Hän päätti järjestää kaikkien aikojen rock-keikan: hän toisi Suomeen samalle keikalle sekä Metallican että Megadethin, kotimaisista artisteista lämmittelijöinä esiintyisivät henkiin herätetty Sielun Veljet ja Tuomari Nurmio. Tämä yritteliäs nuori alkoi jo kerätä rahaa tähän megalomaaniseen tapahtumaan myymällä lippuja tähän seuraavan kesän suurtapahtumaan. Samaan aikaan hän otti yhteyttä levy-yhtiöiden edustajiin ja bändien managereihin. Ilmeisesti aluksi kaikki näytti sujuvan mallikkaasti, mutta jossakin vaiheessa tuli mutkia matkaan. Kuinka lopulta tämä kaikki rahoitettaisiin? Kuinka nämä maailmanluokan bändit kuljetettaisiin soittimineen, esiintymisteknikkoineen ja rekkoineen pieneen pohjois-suomalaiseen kylään, jossa nuori visioi festivaalin tapahtuvan? Lopulta Napoleoninkin kateelliseksi saava hanke kaatui taloudellisiin vaikeuksiin ja nuori taisi jopa velkaantua tässä prosessissa. Ehkäpä hänen olisi kannattanut hakea lainaa https://qred.com/fi/ joka keskittyy pienyrittäjien auttamiseen, niin Suomi olisi saanut nauttia kaikkien aikojen rock ‘n’ roll -festivaalista!