Muotia suurenmoisille naisille

Kulttuurimme määrittelee pukeutumisemme hyvin pitkälle. Mediassa on viime aikoina ollut esillä suomalaisten naisten halu pukeutua mukavasti, eikä välttämättä aina niin muodikkaasti. Pukeutuminen on naisten keskuudessa nykyään vapaampaa, ja muotivinkkejä muunnellaankin enemmän omaan makuun ja tyyliin sopivaksi. Muotia tarjoavien verkkokauppojen määrä on lisääntynyt huimasti kahdenkymmenen vuoden aikana, ja naisten löytävätkin helpommin muotia sekä normaalissa että suuremmassa koossa.

Onko suomalaisilla naisilla liian käytännöllinen pukeutumistyyli?
Suomalaisten naisten tavoista pukeutua arkeen ja juhlaan on aina keskusteltu. Olemmeko todellakin niin mukavuudenhaluisia kuin meistä kirjoitetaan? Kyllä olemme, jos muotiasiantuntijoihin ja -artikkeleihin on uskominen. Muotiasiantuntijat väittävät naisten ottaneen omakseen sekä leggingsit että puutarhakengät vain niiden mukavuuden takia. Sanotaan, että naiset ostavat paljon vaatteita, mutta laatuun panostetaan harvoin. Väite voi toki pitää paikkansa, sillä vaatteita tarjoavat kivijalka- että nettikaupat ovat nykyään pullollaan halpoja vaatteita. Silti yksi trendi on nousussa: vaatteita ostetaan yhä enemmän myös kirpputoreilta ja vintage-puodeista.

Onko suomalaisten naisten pukeutumistyyli todellakin niin arkinen ja tylsä kuin muotitoimittajat antavat ymmärtää? Suomesta löytyy toki naisia, jotka seuraavat orjallisesti muotia ja ovat hyvinkin trendikkäitä. Suurempien kaupunkien kaduilla näkee naisia, jotka haluavat erottua massasta keinolla millä hyvänsä. He kulkevat huimissa korkokengissä missä kelissä tahansa ja pukeutuvat kylmälläkin säällä pikkutakkeihin ja huiveihin. He myös maksavat vaatteiden laadusta enemmän kuin arkisen ja mukavan muodin käyttäjät. Halpoja vaatteita ostavia naisia löytyy edelleen paljon, sillä vaatteiden tuottaminen mahdollisimman halvalla on ollut trendinä vähintään viimeiset pari vuosikymmentä. Olemmeko tietoisia vaatteen alkuperämaasta ja siitä, kuinka halvalla se on tuotettu? Vaateteollisuudessa Bangladeshin tuotantokulut ovat kymmenen kertaa halvemmat kuin Kiinassa. Näin voimme ostaa entistä edullisempia vaatteita kaupoista ympäri maailmaa.

Muodokkaat naiset tämän päivän trendi
Nykypäivänä on muotia olla muodokas. Me naiset olemme vuosien saatossa saaneet televisiosta ja muusta medioista paljon vaikutteita myös vartalon muodon suhteesta muotiin. Nyt mediat pursuavat erityisesti muodokkaiden naisten muotia ja tyylivinkkejä. Mikä naisten muodissa on nykypäivänä erilaisempaa kuin ennen? Ehkä se, että ennen muodin valtavirrassa olivat eniten esillä ainoastaan hoikat naiset, ja heidän tyyliänsä ihailtiin. Kaikki halusivat olla langanlaihoja kuten Twiggy, josta tuli kansainvälisesti ensimmäinen supermalli 1960-luvulla. Muutos toiseen suuntaan on ollut nähtävissä jo muutamia vuosia. Myös plus-koon malleja nähdään entistä enemmän muotinäytöksissä sekä alusvaatemallina. Ehkä tästä johtuen sekä perinteisten että nettikauppojen valikoimiin on tullut paljon muutoksia, sillä isoja kokoja on entistä helpommin saatavilla jokaiseen tilanteeseen. muodokkaiden naisten juhlapukeutuminen, arkipukeutuminen ja alusvaatteet ovat tänä päivänä kaikkien saatavilla kaikissa hinta- ja laatuluokissa. Muotivinkkejä löytyy televisiossa, lehdissä sekä netissä pilvin pimein sekä ohjeita miten erilaisia vartalotyyppejä tulisi pukeutumisella korostaa. Nykypäivän Suomessa naiset voivatkin ilmaista itseään ja tyyliään pukeutumalla hyvännäköisiin vaatteisiin koosta riippumatta.

Jokainen nainen voi olla oman elämänsä supermalli
Mitä siis opimme muodista ja pukeutumisesta yleensä? Emme oikeastaan mitään, sillä jokaisen naisen tulisi olla tyytyväinen omaan vartaloonsa eli olla oman elämänsä supermalli. Televisio, lehdet ja sosiaalinen media antavat tuoreita vinkkejä mitä tehdä, jos haluaa parantaa omaa olemustaan ja tyyliään. Kun haluaa pukeutua mukavasti, voi näin tehdä tuntematta huonoa omaatuntoa siitä että olisi tyylitön. Muodin maailma on muuttunut paljon, ja me suomalaiset naiset muutumme sen mukana ja sovellamme sitä omaan kulttuuriimme ja sääoloihin. Suomessakin nähdään televisiossa yhä enemmän ohjelmia, joissa naisten ja miestenkin vartaloa halutaan muokata runsaammaksi eri kohdista. Tämä muuttaa vartaloihannetta, ja tuo mukanaan uuden trendin. Nähtäväksi jää, kuinka nopeasti vallalla oleva suuntaus muuttaa muotimaailman käyttäytymistä ja sitä, minkäkokoisia malleja aletaan pitää normaaleina. Ehkä muotigurujen ehdottomana rajana ollut maaginen size 0 (koko 30) olisi tulevaisuudessa jotain ihan muuta. Suomalaisten naisten pukeutumiskulttuuri on juuri sitä, mitä me naiset itse haluamme.